Gajah pun kena puasa untuk lawan nafsu



Sewaktu saya ke stesen minyak Bukit Antarabangsa, saya berbual dengan seorang pakcik, bekas penjaga gajah di Zoo Negara.

Saya: Wah! Hebat betul pakcik jaga gajah. Tak takutkah kalau tiba-tiba gajah naik minyak?

Pakcik: ooo itu ada tricknya. Biasanya dia naik minyak sebab nak mengawan, tetapi dia tak dapat mengawan. Biasanya boleh detect pada mata dan telinga dia. Kalau nampak berair sikit... haaa, masa tu kita kena jaga-jaga.

Saya: Pakcik buat apa kalau nampak tanda tu?

Pakcik: Kita jangan bagi dia makan, mandikan dia dan rantai dia. Settle.

"Pap!" Saya terus teringat tentang sabda nabi berkaitan berpuasa untuk menundukkan nafsu. Gajah yang besar pun kena puasa untuk redakan nafsu. Apatah lagi manusia yang kecik ni.

No comments:

Post a Comment