Cuba selawat sambil menangis ataupun tersenyum

Setiap kali selawat, pilihlah samada mahu mengenang kenangan manis nabi Muhammad ataupun susah payah perjuangan nabi Muhammad. Banyak sejarah suka duka nabi Muhammad. Pilihlah mahu kenang yang mana satu. Selagi kenangan itu membangkitkan rasa cinta kita kepada Nabi Muhammad. Yang pastinya, kenang detik itu sambil hati dan lidah berselawat.

Sekiranya kita mengenang nasihat-nasihat dan berita baik nabi Muhammad, secara spontan mulut kita akan tersenyum lebar... lebar selebar-lebarnya. Suara selawat kita akan menjadi semakin kuat dan sedikit berirama....Kalau dibiarkan, mungkin air mata sejuk akan mengalir di muka kita. Ketika itu, perasaan bahagia pada hati kita akan melampaui segala rasa bahagia kita pernah rasa di dunia ini. Percayalah, aku pernah gembira kerana kahwin dan dapat anak pertama... tetapi bahagia itu tidak boleh melawan rasa bahagia yang ini.

Sekiranya kita mengenang susah payah perjuangan Nabi Muhammad, secara spontan kepala kita akan mengeleng-geleng. Ada suatu ketika, kepala akan tunduk ke bawah tanpa dikawal. Suara akan tersekat-sekat. Jika dibiarkan... air mata panas akan mengalir di pipi. Ketika itu.. kita akan menghargai usaha Nabi Muhammad sepenuhnya. Percayalah, apabila kita mengenangkan hal ini... segala masalah yang kita hadapi menjadi kecil dan akan semakin bersyukur kerana mempunyai nabi sehebat Nabi Muhammad.

Ultimate untuk ini... selawat sambil mengenang ataupun berfantasi  kita berjuang bersama baginda Nabi Muhammad. Tidak kiralah samada berperang bersama ataupun mendengar kuliah baginda. Ketika itu seolah-olah kita akan rindukan kematian dan mahu berjumpa baginda saat itu juga. Bukan mengharapkan kematian sebab tidak tahan ujian dunia.. tetapi mengharapkan kematian kerana rindukan nabi Muhammad.

Sampai satu tahap... kita mampu bertemu Rasullullah di alam mimpi. Masya-Allah... itulah nikmat dunia paling membahagiakan. 

Untuk capai semua ini... banyakkan membaca ataupun mendengar sejarah Nabi Muhammad. Sebelum itu, amalkanlah zikir memuji tuhan supaya hati kita lebih mudah untuk mengenang kekasih Allah ini.

Moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment